کد مطلب:71303 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

معرفی و بلند کردن امیرالمؤمنین بدست پیامبر











سپس پیامبر صلی الله علیه و آله دستش را بر بازوی علی علیه السلام زد و آنحضرت بلند كرد. و این در حالی بود كه امیرالمؤمنین علیه السلام از زمانی كه پیامبر صلی الله علیه و آله بر فراز منبرآمده بود یك پلّه پائین تر از مكان حضرت ایستاده بود و نسبت به صورت حضرت به طرف راست مایل بود كه گویی هردو در یك مكان ایستاده اند.

پس پیامبر صلی الله علیه و آله با دستش او را بلند كرد و هر دو دست را به سوی آسمان باز نمود و علیّ علیه السلام را از جا بلند نمود تا حدّی كه پای آنحضرت موازی زانوی پامبر صلی الله علیه و آله رسید. سپس فرمود:

ای مردم، این علی است برادر من و وصیّ من و جامع علم من، و جانشین من در امّتم بر آنان كه به من ایمان آورده اند، و جانشین من در تفسیر كتاب خداوند عزوجل و دعوت به آن، و عمل كننده به آنچه او را راضی می كند، و جنگ كننده با دشمنان خدا و دوستی كننده بر اطاعت او و نهی كننده از معصیت او.

[صفحه 64]

اوست خلیفه ی رسول خدا، و اوست امیرالمؤمنین و امام هدایت كننده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناكثان و قاسطان و مارقان به امر خداوند.

خداوند می فرماید: «ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ»، «سخن در پیشگاه من تغییر نمی پذیرد»، پروردگارا، به امر تو می گویم: «خداوندا دوست بدار هر كس علی را دوست بدارد و دشمن بدار هر كس علی را دشمن بدارد، و یاری كن هر كس علی را یاری كند و خوار كن هر كس علی را خوار كند، و لعنت نما هر كس علی را انكار كند و غضب نما بر هر كس كه حقّ علی را انكار نماید».

پروردگارا، تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن علی در این روز این آیه را در باره ی او نازل كردی: «الْیَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لكُمُ الْإِسْلامَ دیناً». «ومَنَ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ»، «امروز دین شما را برایتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دین شما راضی شدم»، «و هر كس دینی غیر از اسلام انتخاب كند هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانكاران خواهد بود». پروردگارا، تو را شاهد می گیرم كه من ابلاغ نمودم.

[صفحه 65]



صفحه 64، 65.